هزینه 8 تریلیون دلاری جنگ‌های اخیر کار را برای اوباما در سوریه سخت کرده است
رویترز رویترز

                

                                   

در حالی که واشنگتن خود را برای آغاز جنگی دیگر در خاورمیانه آماده می‌کند، نتایج مطالعات در آمریکا نشان می‌دهد که کاخ سفید در جنگ عراق 1.7 تریلیون دلار هزینه کرده و هزینه‌های این جنگ برای آمریکایی‌ها طی چهار دهه آینده به بیش از شش تریلیون دلار خواهد رسید.

 به نقل از خبرگزاری رویترز، بر اساس پروژه‌ "هزینه‌های جنگ عراق" که توسط موسسه مطالعات بین‌الملل واتسون در دانشگاه براون آمریکا انجام شده، مشخص شد که در جریان جنگ عراق دست‌کم 134 هزار غیرنظامی عراقی کشته شده‌اند و این جنگ به احتمال زیاد به طور غیر مستقیم باعث کشته شدن چهار برابر این رقم شده است.

دراین پروژه مطالعاتی همچنین مشخص شد، که اگر کشته شدگان نیروهای امنیتی، شبه نظامیان، خبرنگاران و کارکنان موسسات بشردوستانه نیز به آمار تلفات ناشی از حمله آمریکا به عراق اضافه شود، تعداد کشته‌شدگان 176 هزار تا 189 هزار تن است.

این گزارش نمونه بروز شده گزارشی است که موسسه واتسون در سال 2011 منتشر کرد. گفته می‌شود هزینه‌های ناشی از سه جنگ اخیر، پذیرش جنگی دیگر از سوی مالیات دهندگان آمریکایی‌ را غیر ممکن کرده است.

در گزارش سال 2011 میلادی آمده بود که هزینه جنگ‌های آمریکا در عراق، افغانستان و پاکستان 3.7 تریلیون دلار بوده است اما در گزارش به روز شده این موسسه تحقیقاتی، رقم مذکور حدود چهار تریلیون دلار اعلام شده است.

این گزارش که توسط 30 کارشناس و چهره دانشگاهی تهیه شده است، پیش از دهمین سالروز حمله نظامی آمریکا به عراق در 19 مارس 2003 میلادی منتشر شد.

آمار منتشر شده جدای از مرگ‌ و میر‌های غیرمستقیم ناشی از خروج یک باره و دسته جمعی پزشکان و ویرانی زیرساخت‌های کشورهای مورد تهاجم آمریکا است.

هزینه‌های 40 سال آینده آمریکا نیز شامل مبالغی است که واشنگتن باید به کهنه سربازان و افرادی که در جنگ عراق لطمه دیده‌اند، پرداخت شود به طوری که در گزارش سال 2011 میلادی، بخش مربوط به معلولیت جسمانی و پزشکی ارتش آمریکا خواهان این شد که پس از یک دهه جنگ به کهنه سربازان مبلغ 33 میلیاد دلاری پرداخت شود.

درگزارش موسسه واتسون همچنین آمده است که آمریکا در جنگ عراق به دستاوردهای کمی دست یافته در حالی که عراق از این جنگ به شدت آسیب دیده است. حمله آمریکا به عراق باعث تجدید قوای شبه نظامیان تندرو در منطقه، پس رفت حقوق زنان و تضعیف سیستم متزلزل درمانی در این کشور جنگ‌زده شده است.

همچنین تلاش‌ها برای بازسازی عراق با بودجه‌ای به مبلغ 212 میلیارد دلار نیز با شکست مواجه شده است چرا که بیشتر این بودجه برای مسائل امنیتی هزینه شد.

دولت جورج بوش، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با طرح این ادعا که دولت صدام دارای سلاح کشتار جمعی است، به عراق حمله کرد. اما آمریکا و نیروهای متحد در این حمله هیچ زرادخانه‌ای را که محتوی سلاح کشتار جمعی باشد، نیافتند. این ادعا هم‌اکنون علیه سوریه نیز مطرح شده است.

 

با هدف جلب موافقت کنگره؛
 
               

باراک اوباما دست به دامن لابی صهیونیستی می‌شود

                                   

روزنامه معاریو فاش کرد، باراک اوباما تصمیم دارد تا برای جلب موافقت کنگره در خصوص حمله نظامی به سوریه، از لابی‌ صهیونیستی کمک بگیرد.

 روزنامه عبری زبان معاریو در خبری فاش کرد، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد تا از لابی صهیونیستی برای قانع کردن کنگره جهت موافقت با حمله به سوریه کمک بگیرد به نحوی که لابی صهیونیستی‌ تمامی اعضای کنگره را برای حمایت از موضع اوباما تحت فشار قرار دهد.

این روزنامه نوشت: اوباما می‌تواند امنیت اسرائیل را در راس دلایل خود برای حمله نظامی به سوریه ذکر و اعلام کند حفظ امنیت و ثبات اسرائیل یکی از دلایل ضرورت‌ حمله نظامی به سوریه است و این چیزی است که باعث خواهد شد لابی صهیونیستی برای اعمال فشار علیه همه اعضای کنگره وارد عمل شود.

این تصمیم اوباما در حالی اتخاذ شده که وی به خوبی می‌داند هرگز قادر نخواهد بود همه جامعه جهانی را با خود درخصوص حمله نظامی به سوریه همراه کند، به ویژه پس از آنکه در قانع کردن رهبران کشورهای حاضر در کنفرانس گروه 20 در سن پترزبورگ روسیه شکست خورد.

علاوه بر این، در کنگره آمریکا نیز مخالفت‌های زیادی با این تصمیم اوباما وجود دارد.  








September 8th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی